انسان در روند حیات اجتماعی خویش، نیاز خود را در ابزار و عملکرد آن معطوف نموده، تا عصر حاضر که انسان، چه در درون فضاهای کالبدی و چه در برون فضاهای آزاد، نقش اساسی خود را ایفا می نماید.انسان بدون چنین گرایشی مفهوم تمدن و فرهنگ را گم می کند.
در عصری که کلیه علوم و فنون طی تکامل خویش به تفکیک رشته ها و حتی زیر پایه ها و مویرگ های تخصصی را نموده، تعاریف و مشخصات ویژه هر یک را به جامعه بشری عرضه داشته است، انسان بر روی ماوای فیزیکی خود و درون کالبد زیستی نیاز به انتظام و بهره بری هر چه بیشتر فضاهای محیطی دارد.
با این نگرش، نیاز واقعی و پایگاه علمی، هنری و انسانی رشته معماری داخلی در فرهنگ امروزی جامعه کاملاً محسوس می باشد. در این قرن که حرمت و کرامت انسان شرط انتظام علمی و مذهبی هر جامعه است، لذا جامعه می تواند بر حسب آگاهی و تکامل خویش موجبات رفاه و آسایش برای همگان فراهم سازد و انتظام تربیت آن را بر عهده گیرد. با توجه به مراتب فوق وجود دانشگاه برای آموزش معماری داخلی از اخص نیاز جامعه می باشد.
دوره کاردانی حرفه ای معماری داخلی یکی از دوره های آموزش عالی و هدف آن تربیت افرادی است که بتوانند فاصله تخصصی بین معمار و سطوح پایین تخصصی را در کارهای اجرایی معماری پر نماید و در زمینه طراحی به عنوان دستیار مهندس معمار همکاری نمایند. اگر معماری راحت سازی فضای زیستی انسان هاست، معماری داخلی اخص موضوع است. باید بپذیریم که معماری قادر به پوشش تمام شقوق تخصصی خود نیست و آن چنان که در تمام جوامع پیشرفته تحت عنوان کارآیی ها و یا گرایش های مختلف مطرح است در ایران هم با توجه به توسعه علمی چاره ای جز قبول حقایق و اجرای آن نداریم. با نظری اجمالی به دروس تفضیلی این رشته حداقل توانایی که بر آنان می توان قایل شد به قرار زیر است:
الف ) انتظام هنری پوسته های درون زیست کالبدی مانند:
( منازل، مساجد، فروشگاه ها، هتل ها، فضاهای مذهبی، بیمارستان ها، فرودگاه ها و … )
ب ) انتظام هنری با سازه های سبک در کاربردهای زیستی مانند:
( بناها با سازه های سبک، پارک ها، نمایشگاه ها، یادبودها و … )
از نقطه نظر هویت ملی معماری، اقل موضوع این که اگر در گذشته مسجدی یا بنایی احداث می گردید گچ برها، مقرنس کارها، معرق کارها و… به همراه معمار و هنرمندان دیگر شقوق معماری بنا را به این پایه که هست رسانیده اند و اگر کلیت یک بنا را یک اثر معماری بنامیم، انتظام هنری پوسته های درون کالبدی آن بنا، به مراتب سهم بیشتری از انتظام پوسته ای آن بنا را داشته و در حال حاضر هم در ساختمان های امروزی دارد، به عنوان مثال در یک هتل انتظام هنری کالبدی مانند ( ورودی ها، فضاهای انتظار،اطلاعات، سالن اجتماعات، سالن ناهارخوری، راهروها، اتاق ها و سرویس ها، نماهای داخلی و خارجی، نورها، رنگ ها، کف ها، انتخاب مصالح و … ) به مراتب هزینه دارتر و زمان بر تر از طرح کالبدی آن هتل را دارد که قسمت نخست از وظایف و مسئولیت های معماران داخلی می باشد. اگر مبانی ارزشی معماری یا انتظام عملکردی را بیشتر از دیگر شقوق فعلی گروه معماران در جهان بدانیم به نظر می رسد که ریشه های انتظامی عملکرد شکل پذیری را باید از معماری داخلی جهت رسیدن به فرم های عملکردی معماری دانست.
وجود افرادی که بتوانند طرح های مهندسین معمار را در زمینه های ارایه و ترسیم و رساندن یک طرح اولیه مهندس طراح به فاز ۱ و ۲( ترسیم نقشه های معماری و اجرایی ) یاری نمایند و در انجام کار در تمامی زمینه های کیفی و کمی مرتبط بین مهندس معمار و افراد کم تخصص و یا بی تخصص همکاری داشته باشد، ضرورت و اهمیت این دوره را کاملاً مشخص و محرز می باشد.
با توجه به موارد فوق مفاهیم زیبایی و هنری در جامعه که عنوان قومی را همراه دارد، در نظم و ترتیبی بر اساس مبانی ارزشی و تعریفی برای تربیت جوانان خواهد بود که شخصیت هنری را در معماری، شهرسازی و دیگر شقوق ابزاری خودمان خواهیم یافت، که امروزه از آن فارغ هستیم، اگر نکته سنجی کنیم فضاهای تجمعی ما اعم از مذهبی و غیر مذهبی ، خود زمانی هویت شاخص جهانی داشته و پیشتاز بوده که هم اکنون کمتر اثری از گذشته توانمند در آن می توانیم بیابیم. تربیت به مفهوم انتقال علمی ارزش ها از مرد عالم به طالب است و معماری داخلی هم تابع همین قانون می باشد و لذا وجود دانشکده ها لازم و کارآمد خواهد بود و به همین روش نیاز به ایجاد بخش تحقیق و تتبع و اجتهاد در آن الزامی است و در بیان روز ترتیب در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و حتی دکترا می باشد تا بدین نسق روند حیات فرهنگی و هنری در جامعه خاص این قوم بر قرار گردد.
ب – ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیتها (Presentation) ls
پ – انجام کار گروهی
ت – طبقه بندی پردازش اطلاعات
ث – بهرهگیری از رایانه
ج – برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار
چ – سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها
ح – خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی
خ – ایجاد کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی
د – رعایت اخلاق حرفهای و تنظیم رفتار سازمانی
ذ – اجرای الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)
ر – تفکر نقادانه و اقتضایی
ز – خلاقیت و نوآوری
– کسب توانایی لازم در اجرای مراحل مختلف فعالیت های معماری داخلی در تنظیم شرایط محیطی و اقلیمی
– کار در دفاتر فنی و معماری ( مهندسین مشاور ) و کمک در جهت ارایه کار طراح
– مدیریت کارگاه های کوچک ساختمانی
– نظارت در کارهای اجرایی ساختمانی و معماری و کمک در جهت صحت و دقت انجام کار
– طراحی فضاهای داخلی مانند پاسیو، آب نما، کفپوش
– همکاری در جمع آوری اطلاعات برای تهیه پروژه های ساده معماری داخل ساختمان ها
– دریافت طرح های معماری یا تعمیراتی و دستورات لازم از کارشناس معماری
– انجام بررسی های مقدماتی مواد مورد کار و مواد مصرفی و انتخاب رنگ ها و مصالح و استفاده از بهترین تکنیک به منظور به کارگیری مصالح و رنگ ها
– انجام تعمیرات لازم بر اساس طرح های تعمیراتی تحت نظر کارشناسان مربوط و گزارش مسایل و مشکلات مربوط به آنان
– هماهنگ کردن رنگ های مورد نیاز برای تزیین اماکن و ابنیه
– همکاری در اجرای پروژه های معماری و طرح های تعمیراتی با کارشناسان مربوطه
– نظارت بر کار کارگران تحت نظر و ارایه راهنمایی های لازم و آشنا کردن آنان به ابزار و وسایل و مواد جدید و مورد به کارگیری آن ها
– دستیار در دفاتر فنی و مهندسی بخش دولتی و غیر دولتی و کلیه دستگاه هایی که به نحوی با کارهای طراحی
و اجرای ساختمان مرتبط نظیر: وزارت راه و مسکن، شهرداری ها، شوراهای اسلامی، استانداری ها و فرمانداری ها
– دستیار نظارت در اجرای کارهای ساختمانی و معماری
– دستیار در دفاتر فنی و معماری داخلی
– در این شغل، شاغل تحت نظارت کارشناس معماری داخلی، وظایف فنی و اجرایی و عملی در زمینه های
معماری داخلی ساختمان و ابنیه را به عهده دارد
– دارا بودن دیپلم نظام جدید ، قدیم، فنی و حرفه ای و کاردانش
– سلامت جسمی و ذهنی کامل
– داشتن شرایط تحصیل در نظام آموزش عالی کشور
دوره کاردانی حرفه ای مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت ها و مهارت های مشترک و حرفه ای به ۲ بخش «آموزش در مرکز مجری» و « آموزش در محیط کار» تقسیم می شود. مجموع واحدهای هر دوره بین ۶۸ تا V2 واحد و مجموع ساعات آن ۱۷۵۰ تا ۲۱۰۰ ساعت می باشد که در طول حداقل ۲ و حداکثر ۳ سال قابل اجرا است. این دوره به دو روش نیمسالی و پودمانی اجرا می شود.
بخش آموزش در مرکز مجری شامل ۶۳ تا ۶۷ واحد، معادل ۱۲۵۰ تا ۱۵۵۰ ساعت است.
هر واحد نظری معادل۱۶ ساعت، هر واحد آزمایشگاهی معادل ۳۲ ساعت، هر واحد کارگاهی و پروژه معادل ۴۸ ساعت است. در موارد خاص دروس آزمایشگاهی و کارگاهی یک واحدی را می توان به ترتیب ۴۸ و ۶۴ ساعت در نظر گرفت.
این بخش از آموزش عبارت است از مجموعه فعالیت هایی که دانشجو به منظور تسلط عملی و درک کاربردی از آموخته های خود در آغاز، حین و پایان دوره تحصیلی، در محیط کار واقعی انجام می دهد. این بخش شامل ۱ درس کاربینی و ۲ درس کارورزی در مجموع به میزان ۵ واحد معادل ۵۱۲ ساعت است. هر واحد کاربینی معادل ۳۲ ساعت و هر واحد کارورزی معادل ۱۲۰ ساعت می باشد.
نام درس | تعداد واحد | پیش نیاز |
---|---|---|
کاربینی | ۱ | - |
مبانی معماری | ۲ | - |
آشنایی با تاریخ معماری | ۲ | - |
هندسه کاربردی | ۲ | - |
جامعه شناسی عمومی | ۲ | - |
عکاسی پایه | ۱ | - |
ریاضیات و آمار | ۲ | - |
شناخت مواد و مصالح | ۲ | - |
آشنایی با تاریخ معماری تزئینی (ایران و جهان) | ۲ | - |
تربیت بدنی (۱) | ۱ | - |
یک درس از دروس عمومی | ۲ | - |
مبانی معماری داخلی | ۲ | - |
کاربرد رایانه در معماری داخلی پایه | ۱ | - |
فرم و فضا | ۱ | - |
هندسه مناظر و مرایا | ۱ | - |
حجم شناسی و ماکت سازی | ۱ | - |
اصول فنی ساختمان پایه | ۲ | - |
بیان معماری | ۲ | - |
مقررات معماری داخلی | ۲ | - |
طرح معماری (رلوه) | ۲ | - |
یک درس از دروس عمومی | ۲ | - |
کارورزی (۱) | ۲ | - |
یک درس از دروس مهارت مشترک | ۲ | - |
مقدمات طراحی معماری | ۲ | - |
اصول فنی ساختمان پیشرفته | ۲ | - |
یک درس از دروس عمومی | ۲ | - |
یک درس از دروس مهارت مشترک | ۲ | - |
مبانی بیان معماری داخلی | ۲ | - |
دو درس از دروس مهارت مشترک | ۴ | - |
دو درس از دروس عمومی | ۴ | - |
مقدمات طراحی معماری داخلی | ۲ | - |
مبانی طرح معماری داخلی | ۲ | - |
متره و برآورد | ۲ | - |
تنظیم شرایط محیط (نور و صدا) | ۲ | - |
تنظیم شرایط اقلیمی (تاسیسات مکانیکی) | ۲ | - |
زبان خارجی | ۲ | - |
یک درس از دروس مهارت مشترک | ۲ | - |
انسان، طبیعت، معماری داخلی | ۲ | - |
کارورزی (۲) | ۲ | - |
©کلیه حقوق مادی و معنوی برای سایت دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز شرکت آذین خودرو محفوظ می باشد. طراحی ، امنیت و پشتیبانی | www.saeedvaziri.com