دانشگاه علمی کاربردی مرکز شرکت آذین خودرو
دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز شرکت آذین خودرو کرج

شـــرح وظـــایـــف واحـــد آمـــوزش

« کاربر گرامی در صورتی که جهت مشاهده سایت مشکل دارید صفحه خود را رفرش نمایید ( Ctrl + F5) یا History مرورگر خود را پاک نمایید ( Ctrl + Shfit + Delete) »

دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز شرکت آذین خودرو کرج-تقویم-شرح وظایف واحد آموزش

تعریف سازمانی

این عنوان به شغلی اطلاق می شود که شاغل آن تحت نظارت مستقیم مافوق سازمانی (سرپرست ) مسئولیت مستقیم هماهنگی کلیه فعالیت های انجام شده در واحد آموزش از نظر کمی و کیفی را بعهده دارد. دفتر برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دانشگاه می‌تواند نقش موثری در ارتقای کیفیت برنامه‌ریزی ترمی دروس ارائه شده توسط گروه‌های آموزشی و همچنین ارتقای سطح کیفی آموزش ایفا نماید. برنامه‌ها و اهداف این دفتر در دو بخش چشم‌انداز و مأموریت به شرح ذیل می‌باشد

چشم‌انداز

۱- احراز کیفیت ممتاز و سرآمدی آموزشی و ارتقای علمی دانشگاه جهت قرار گرفتن در اولویت‌های نخست دانشجویان
۲- چابک‌سازی و روزآمدسازی روند برنامه‌ریزی آموزشی در دانشگاه و افزایش تناسب بین تعداد دانشجویان و مشخصه‌های ارائه شده برای ایشان
۳- ارتقای سطح توانمند‌ی‌های تخصصی و آموزشی اعضا و مدیران اجرائی حوزه آموزش
۴- گسترش رشته‌های مرکز متناسب با نیازهای جامعه و اهداف کلان دانشگاه جامع علمی کاربردی

مأموریت

۱- تطبیق و بررسی برنامه درسی ارائه شده توسط مرکز با سرفصل مصوب دانشگاه جامع علمی کاربردی و نظارت بر حسن اجرای آن‌‌ها
۲- بررسی و نظارت بر رعایت سرفصل دروس در کلاس‌ها و جلوگیری از ارائه دروس غیر مصوب
۳- بررسی دوره‌ای برنامه‌های درسی مصوب از سایت وزارت علوم و دانشگاه جامع علمی کاربردی جهت استخراج سرفصل‌های بازنگری شده و یا جدید
۴- تهیه و تدوین برنامه‌های آموزشی بلند‌مدت و کوتاه‌مدت مرکز مبتنی بر گسترش دوره‌های آموزشی در راستای اهداف دانشگاه جامع و نقشه جامع علمی کشور
۵- بررسی پیشنهادات مرکز جهت تغییر و یا توسعه برنامه‌های آموزشی و ایجاد رشته‌ها و گرایش‌های جدید و طرح آن‌ها در شورای آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی
۶- بررسی و اعلام نظر در زمینه آئین‌نامه‌ها و برنامه‌های آموزشی
۷- ارزیابی کیفیت آموزشی مرکز بر اساس الگوهای پیشنهادی و پایش عملکرد آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی و یافتن شاخص‌ها و عوامل تأثیرگذار بر آن
۸- تعیین استانداردهای آموزشی در قالب امکانات موجود در مرکز
۹- برنامه‌ریزی جهت اجرای دوره‌های دانش‌افزایی و کارگاه‌های آموزشی ویژه اعضاء به منظور ارتقاء دانش و مهارت‌های حرفه‌ای ایشان
۱۰- تهیه گزارش آماری از برنامه درسی ارائه شده، رشته‌ها و گرایش‌های موجود در مرکز
۱۱- ابلاغ آئین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های آموزشی جدید در حوزه برنامه‌ریزی درسی و سرفصل رشته‌ها
۱۲- بررسی رشته‌ها و گرایش‌های تحصیلی و برنامه‌ریزی برای ایجاد و توسعه رشته‌های تحصیلی جدید و مورد نیاز کشور با تأکید بر رشته‌های میان رشته‌ای
۱۳- تهیه بانک اطلاعاتی طبقه‌بندی شده از برنامه‌ها و دروس مصوب رشته‌های تحصیلی دایر در مرکز به تفکیک مقطع و به روزرسانی آن با مصوبات جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی و وزارت علوم
۱۴- انجام تحقیقات و مطالعات و ارائه گزارش پیرامون نوآوری‌های آموزشی و تغییرات و اصلاحات لازم در چارچوب ضوابط و قوانین
۱۵- ارزیابی کیفیت تدریس اساتید

شرح وظایف واحد آموزش

۱- بررسی مقررات و آیین نامه های آموزشی دانشگاه جامع و اجرای دقیق آن در مرکز آموزش
۲- ارزشیابی واحدهای مختلف آموزش، دانشجویان، اساتید و کارشناسان آموزش مرکز
۳- برنامه­ ریزی آموزشی بلند و میان مدت جهت آموزش و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز
۴- انجام بررسی­ های لازم در زمینه تغییر، توسعه، ادغام و حذف دوره ­ها، رشته ­ها و برنامه­ های درسی و ارائه گزارشات لازم به شورای آموزش
۵- بررسی و ارائه گزارش­ های دوره ه­ا از نحوه عملکرد و اجرای برنامه­ های درسی، آموزشی و گروه های آموزشی
۶- همکاری با مراکز آموزشی، اساتید ، مربیان آموزش داخلی و خارجی به منظور ارتقاء سطح علمی و فنی دانشجویان با استفاده از ظرفیت های مراکز دانشگاهی
۷- اجرای مصوبات شورای آموزشی مرکز در زمینه آموزش
۸- تهیه و تدوین برنامه کارآموزی علمی و عملی دانشجویان
۹- تهیه و تدوین لیست حق­ التدریس اساتید
۱۰- انجام کلیه امور مربوط به برگزاری ورودی های جدید ، ثبت نام، صدور کارت دانشجویی و امتحانات دانشجویان با همکاری گروه­ های آموزشی
۱۱- تهیه و تدوین و اجرای ضوابط و مقررات انضباطی دانشجویان
۱۲- انجام امور مربوط به صدور ریز نمرات، گواهینامه­ های موقت، معرفی­ نامه­ های آموزشی مورد نیاز، تأییدیه تحصیلی و دانشنامه­ های دانش آموختگان
۱۳- ثبت و کنترل واحدهای درسی دانشجویان و نگهداری پرونده­ های تحصیلی آن­ ها
۱۴- هدایت و راهنمایی مشاوره­ای دانشجویان در انتخاب لیست و سرفصل و سایر موارد مربوطه و واحدهای درسی با همکاری گروه های آموزشی
۱۵- نظارت بر برنامه ریزی و برگزاری امتحانات دروس معرفی به استاد
۱۶- برنامه ریزی برای دانشجویان ممتاز واستعدادهای درخشان به منظور استفاده هر چه بهتر از آیین نامه مربوط
۱۷- نظارت بر امور ماشینی فرایندهای مختلف حوزه از جمله دانش آموختگان، انتخاب واحد، ثبت واحد
۱۸- تهیه و تنظیم آمار و اطلاعات دانشجویان رشته های مختلف و ارسال آنها به مراجع ذی صلاح
۱۹- پیشنهاد به شورای آموزشی مرکز و دانشگاه جامع علمی کاربردی در خصوص شرایط نقل و انتقالات دانشجویان و نظارت بر حسن اجرای مصوبات در این خصوص
۲۰- نظارت بر امور ثبت نام و انتخاب واحد دانشجویان
۲۱- نظارت بر امور مربوطه به وظیفه عمومی دانشجویان
۲۲- نظارت بر صدور گواهی های اشتغال به تحصیل دانشجویان و معرفی به نظام وظیفه دانشجویان متقاضی خروج از کشور
۲۳- نظارت بر صدور ریز نمرات و گواهینامه ها، دانشنامه ها و تاییدیه‌ تحصیلی دانش آموختگان
۲۴- تهیه و تنظیم تقویم آموزشی براساس مصوبات شورای عالی برنامه ریزی و ابلاغ به واحد آموزش
۲۵- برقراری ارتباط با سایر دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی در داخل و خارج از کشور به منظور انجام مبادلات دانشجویی و آموزشی و همچنین دانش آموختگان
۲۶- تشکیل دایره امتحانات مرکز و نظارت بر برگزاری صحیح و سالم امتحانات
۲۷- تشکیل شورای تشویق مرکز و تهیه دستور جلسات و صورتجلسات آن و پیگیری جهت اجرای مصوبات آن
۲۸- تشکیل کمیسیون نقل و انتقالات مرکز و تهیه دستور جلسات و صورتجلسات آن
۲۹- تشکیل شورای آموزشی و کمیسیون بررسی موارد خاص مرکز و تهیه دستور جلسات و صورتجلسات و ابلاغ مصوبات جهت اجرا
۳۰- مطالعه و بررسی آیین نامه های آموزشی و ارائه پیشنهادات لازم به شورای آموزشی مرکز و دانشگاه جامع علمی کاربردی و شورای عالی برنامه ریزی برای بازنگری و بهبود آن ها