سازمانهای امروز ، یک دوره ی استثنایی گذار از محیط های سنتی کسب و کار به فضای نوین مبتنی بر پارادایم های متفاوت و قوانین نوین عصر اطلاعات را تجربه می نمایند ورود به فضای رقابتی کسب و کار با شرایط جدید پدیده ای گریز ناپذیر است و مدیریت در این شرایط و محیط متفاوت، دانش و تجربه ی متمایزی را نسبت به دانش رایج مدیریت و سازمان طلب می نماید.
یکی از وظایف مراکز علمی کاربردی در قبال صنعت، تربیت و آماده سازی نیروی متخصص می باشد.
این رشته نیاز عصر کنونی کلیه ی مدیران سازمان ها در رده های مختلف و مشاورین مدیریت به ویژه گروهی که بیشتر مسائل راهبردی سازمان ها را مورد توجه قرار می دهند به شمار می رود. توانمدسازی و تجهیز مدیران موسسات سازمان های دولتی و خصوصی، مشاورین ارشد مدیریت و مسئولان طرح های تحول سازمانی به دانش های مرتبط با زمینه های مدیریتی کسب و کار و ارتباط آن با مسائل گوناگون سازمان و مدیریت، از مهمترین اهداف این رشته به شمار می آید.
دوره ی کارشناسی ناپیوسته حرفه ای مدیریت کسب و کار مجموعه ای از قابلیت هایی است که فرد را برای تامین و بهسازی نیروی انسانی مورد نیاز بخش های مختلف اقتصاد کشور و مدیریت واحد های کسب و کار و تغییر و متناسب سازی ساختار آنها در بازار تربیت مینماید.
با توجه به شرایط اقتصادی کشور، فعالان اقتصادی به تدریج در حال درک حساسیت و ارزش مدیریت کسب و کار شده اند و با توجه به معرفی کارآفرینی در چند سال اخیر و آشنایی مردم و شرکت ها به اهمیت رقابت در عرصه ی جهانی، رویکرد به مقوله ی مشتری مداری پیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، بنابراین آینده این رشته در ایران به علت جهانی شدن اقتصاد و ظهور فعالیت های کار آفرینانه در عرصه کسب و کار درخشان خواهد بود. آمارهای مرکز آمار ایران در بخش مدیریت و خدمات به تفکیک سطح تحصیلات، میزان مهارت ها و تخصص و حجم سرمایه گذاری در این بخش انجام نشده است ولی مشاهدات نشان می دهد که به دلیل کاربردی نبودن محتوای دروس دانشگاهی رشته های آکادمیک، حتی نیروهای تحصیل کرده در این بخش، بهره ی زیادی از مهارت های مورد نیاز بازار کار و مدیریت کسب و کار نبرده و در عمل قادر به پیاده سازی آنها نمی باشند.
برگزاری دوره های حرفه ای و مهارتی مدیریت کسب و کار که در تناوب های زمانی خاص با توجه به تغییرات بازار کار بروزرسانی شود، این نیاز را برآورده می سازد.
ب – تفکرنقادانه و اقتضایی
پ – برقراری ارتباط موثردر محیط کار
ت – تصمیم سازی ئتصمیم گیری بخردانه
ث – برنامه ریزی به منظور رعایت اخلاق حرفه ای
ج – برنامه ریزی انجام کار و هدایت کار گروهی
چ – تجزیه و تحلیل رخدادها و ارائه راه حل بهینه
ح – کارآفرینی،خلق و راه اندازی عرصه های جدید کسب وکار
خ – مدیریت و آموزش افراد تحت سرپرستی و انتقال اطلاعات فنی
د – بهبود و مستندسازی فرایندهای انجام کار و ارائه گزارش نتایج فعالیت ها
ذ – برنامه ریزی به منظور رعایت الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)
– برنامه ریزی برای توسعه واحدهای کسب و کار
– تاسیس و راه اندازی واحد های کسب و کار جدید
– استفاده از فناوری اطلاعات برای توسعه ی محیط کار
– طراحی و توسعه محصولات (کالاهای و خدمات) جدید
– آموزش مهارت های کسب و کار به افراد تحت سرپرستی
– مدیریت واحد های کسب و کار متناسب سازی ساختار آن ها در بازار
– مدیر اجرایی
– مدیر کسب وکار
– مشاور بازاریابی خدمات
– مدیر پژوهش وتوسعه بازار
– سلامت جسمی و ذهنی کامل
– داشتن شرایط تحصیل در نظام آموزش عالی کشور
دوره کاردانی حرفه ای مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت ها و مهارت های مشترک و حرفه ای به ۲ بخش «آموزش در مرکز مجری» و « آموزش در محیط کار» تقسیم می شود. مجموع واحدهای هر دوره بین ۶۸ تا V2 واحد و مجموع ساعات آن ۱۷۵۰ تا ۲۱۰۰ ساعت می باشد که در طول حداقل ۲ و حداکثر ۳ سال قابل اجرا است. این دوره به دو روش نیمسالی و پودمانی اجرا می شود.
بخش آموزش در مرکز مجری شامل ۶۳ تا ۶۷ واحد، معادل ۱۲۵۰ تا ۱۵۵۰ ساعت است.
هر واحد نظری معادل۱۶ ساعت، هر واحد آزمایشگاهی معادل ۳۲ ساعت، هر واحد کارگاهی و پروژه معادل ۴۸ ساعت است. در موارد خاص دروس آزمایشگاهی و کارگاهی یک واحدی را می توان به ترتیب ۴۸ و ۶۴ ساعت در نظر گرفت.
این بخش از آموزش عبارت است از مجموعه فعالیت هایی که دانشجو به منظور تسلط عملی و درک کاربردی از آموخته های خود در آغاز، حین و پایان دوره تحصیلی، در محیط کار واقعی انجام می دهد. این بخش شامل ۱ درس کاربینی و ۲ درس کارورزی در مجموع به میزان ۵ واحد معادل ۵۱۲ ساعت است. هر واحد کاربینی معادل ۳۲ ساعت و هر واحد کارورزی معادل ۱۲۰ ساعت می باشد.
نام درس | تعداد واحد | پیش نیاز |
---|---|---|
کاربینی | ۱ | - |
آمار و کاربرد آن در کسب و کار | ۲ | - |
تکنیک ها و ابزارهای کارآفرینی | ۲ | - |
برنامه ریزی و مدیریت پروژه در کسب و کار | ۲ | - |
مدیریت منابع انسانی | ۲ | - |
اقتصاد | ۱ | - |
رفتار سازمانی | ۲ | - |
تربیت بدنی | ۱ | - |
یک درس از دروس عمومی | ۲ | - |
سیستم های مدیریت یکپارچه | ۲ | - |
اصول تنظیم و کنترل بودجه موسسات خدماتی و بازرگانی | ۲ | - |
روش تحقیق در مدیریت کسب و کار | ۲ | - |
تحلیل محیط کسب و کارهای کوچک و متوسط در ایران | ۲ | - |
مقررات صادرات و واردات و ثبت سفارش | ۲ | - |
زبان تخصصی کسب و کار | ۲ | - |
اصول و مبانی تولید | ۲ | - |
کارورزی (۱) | ۱ | - |
یک درس از دروس عمومی | ۲ | - |
مدیریت بازاریابی خدمات | ۲ | - |
مدیریت تامین و انبارداری | ۲ | - |
مدیریت هزینه در کسب و کار | ۲ | - |
مدیریت ارتباط با مشتری | ۲ | - |
مدیریت ریسک در کسب و کار | ۲ | - |
هوشمند سازی کسب و کار | ۲ | - |
شیوه های کارآفرینی سازمانی و اجتماعی | ۲ | - |
دو درس از دروس عمومی | ۴ | - |
مدیریت نوآوری و توسعه ی محصول | ۳ | - |
اصول و فنون مذاکره | ۲ | - |
مدیریت تبلیغات و برند سازی | ۲ | - |
روان شناسی کار | ۲ | - |
راه اندازی کسب و کار | ۲ | - |
پروژه کسب و کار | ۲ | - |
مهندسی ارزش | ۲ | - |
کارورزی (۲) | ۲ | - |
©کلیه حقوق مادی و معنوی برای سایت دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز شرکت آذین خودرو محفوظ می باشد. طراحی ، امنیت و پشتیبانی | www.saeedvaziri.com